Busy, busy

Ojojoj vad tiden springer iväg!! Det har nästan gått en veckan sedan mitt förra inlägg.. Ooops..

Idag är det som vanligt fullt upp på kontoret, jag hade egentligen behövt gå tidigare - men det ser lite mörkt ut för tjejen som jag jobbar ihop med är ledig idag.. Så jag får jobba dubbelt så fort som vanligt om jag ska hinna hem i tid hehe..
Ikväll vankas det party, först hos en tjej som jobbar för en klädkedja sedan till en annan tjej som jobbar för en annan kedja. Klädkedje-brudar is the shit haha! Tror iaf att det blir en grym kväll, även om jag inte hinner i tid :)
Förutom party ska jag till skräddaren i helgen o kolla klänningar, det börjar bli hög tid att beställa nu :)

Förresten, igår var vi lediga o då passade jag på att ta med mig Linda o gå till skomakaren. Beställde ett par skor som jag tror kan vara lite svåra för dem att få till, men om de lyckas kommer jag bli väldigt lycklig :) De är klara om 2-3veckor så om de blir fina återkommer jag med blider då :)

Åter till arbetet, vi hörs kanske i helgen!
Kram på er allihop

Besök på ett garveri

I helgen har jag varit runt o besökt garverier samt skor- o väskfabriker. Det är inget som har med jobbet att göra, jag är bara nyfiken o när tillfälle ges går det liksom inte att säga nej :)

I lördags morse gick jag upp ganska tidigt, Mahmud en av mina kollegor hade ju lovat att ta med mig till ett garveri som ligger drygt 1h bilfärd utanför Dhaka. Jag har sett fram emot det länge, så när klockan ringde kom jag snabbt upp o gjorde mig i ordning - långbyxor, t-shirt o sjal fick duga. (Man drar till sig uppmärksamhet oavsett, så jag tycker det räcker att "dölja sig" med en sjal).
Anyway, när vi väl var framme var min första reaktion att här luktar det ju inte alls så illa som jag trodde! Har sett nåt rese-program på tv där de besökte garverier, de beklagade sig väldigt så jag förväntade mig en olidlig odör men det var ingen större fara. Det var spännande att se alla processer, men det är sjukt vad mycket kemikalier de använder. Krom var det som de använde mest (för att göra skinnet mjukt). För er som är intresserade kan jag berätta att dessa hudar dels exporteras till tex Kina, men de används också för produktion här i Bangladesh. Vanligaste kunden var Japan och Korea (svenska företag som HM o Lindex ställer krav på sina leverantörer o skulle aldrig köpa från dessa garverier).
I området där vi var ligger det många garverier, det var ganska tydligt för det var hudar överallt - på vagnar, i korgar på någons huvud, rester längs med vägen osv.

Här är vagnar med svansar (allt tas om hand om), de används som penslar.

Jag skulle ljuga om jag sa att det inte luktade illa här.. Hudrester o en geggamoja (regnvatten o även div utsläpp från fabrikerna)...

Första steget i tillverkningen, hudarna sorteras efter kvalité och storlek

"Wetblue" - skinnet har tvättats, olja, hår o smuts har tagits bort. Så länge klimatet inte blir för varmt o torrt kan skinnet förvaras såhär i upptill 2år. Ju blåare dess "nyare" är skinnet.

Infärgade hudar på tork

En av de små garverierna vi besökte hade ett litet lager

Mitt favoritläder, gillar mönstringen. Här visar Mahmuds kompis (han var typ vår guide) hur man gör för att skapa mönstret.

Sampleroom, här fanns hudar med präglad och metallic effect

Hong Kong shopping

Shoppade en del grejer i HK som jag inte postat i bloggen ännu.
De är mina favoriter, så de måste jag ju visa er :)

Ljusgrå a-linje tunika med fickor

Kort klänning med superfint mönster, typ fåglar o guldglittriga hjärtan, gillar den skarpt :)

Fransväskan var kärlek vid första ögonkastet

Beachväska

Superfina halsband hittade jag också

Trevlig helg!

Ikväll blir det middag med Elin på någon fancy restaurang. Jag är sugen på naan-bröd, men vi får väl se vad det blir hehe..

Imorgon ska jag besöka ett läder garveri med en av mina kollegor. Ska bli grymt spännande att se, har hört att det ska lukta väldigt illa - så jag hoppas jag står ut ;)
Förhoppningsvis ska vi även besöka en skofabrik på vägen, vore väldigt intressant att se så jag håller tummarna för att vi hinner med det!
Kameran åker med så jag uppdaterar er med bilder, synd bara att det inte går att fota/filma dofter hehe...
Trevlig helg allihop!

Hong Kong, måndag

Hong Kong Zoologiska o botaniska trädgård låg precis bredvid hotellet

Fåglar i härliga färger

Utsikt nedanför trädgården, fortsätter man en liten bit vägen upp kommer man till vårt hotell

Cheung Chau Island

Beachen

När man hittar gelégodis gäller det att slå till, för det är omöjligt att få tag på i Dhaka. Tur att både Elin o jag är godisgrisar..

På ön är man kända för seafood

Båten tog oss tillbaka till Hong Kong o senare på kvällen flög vi tillbaka till Dhaka

Hong Kong, söndag

Dimmigt värre uppe på Peaken

Såhär mycket såg man hahaha

Linbanan upp

Det finns grymt många coola byggnader..

Härifrån tar man Star Ferry över till TST (fastlandet), tar typ 5min o kostar 2.50sek.

Vi tog en drink vid hamnen o njöt av utsikten trots att det var lite dimmigt :)

Vackra Hong Kong

Hong Kong, lördag

Söt butik i Soho

Eftermiddagsdrink vid Escalatorn, för övrigt utmärkt people-spotting här!

Dagens shopping, att handla på H&M var så himla härligt :)

Middag på Red i Soho

Drinkar på Varga Club (ligger typ brevid Featherboa och är inredd i samma ”hemma hos mig”-stil, fast Varga är större o var inte lika trångt med folk)

Partygatan Lan Kwai Fong

Lan Kwai Fong

Hong Kong, fredag

Nu är jag tillbaka i Dhaka efter en grymt härlig helg i Hong Kong :) Vi hade fyra heldagar så vi han med i princip allt vi ville göra, bla besöka utsiktsplatsen the Peak (tyvärr var det dimmigt) och HK Zoologiska och botaniska trädgård, massa kaffe latte på Starbucks, nattmarknaden i Kowloon, drinkar vid hamnen, middag i Soho, party i Lan Kwai Fong… Fullspäckat schema med tidiga morgonar och sena kvällar, tur att man är ung så man klarar av det hahaha ;) Sista dagen, måndagen var mer slapp. Då åkte vi ut till Cheung Chau Island, en ö som ligger 40min båttur från Central. Det var en mysig ö med lite fiskareby-känsla, det var väldigt avslappnat o skönt så vi strosade planlöst omkring längs hamnen och upp i gränderna. Där hittade vi många bra butiker, så det blev lite mer shopping J Helt plötsligt såg vi en skylt, Cheung Chau Beach - hurra, en badstrand! Det var en mindre men fullt utrustad strand med omklädningsrum, livvakter, o haj-nät i vattnet.. Så det var bara att hoppa i bikinin, som vi turligt nog hade packat ner, och sen njöt vi av årets första havsbad! Vi var grymt nöjda med att avsluta vår långweekend på den här ön, helt perfekt :)

Jag tog alldeles för många bilder, så jag har delat upp dem lite. Vi börjar med fredagen :)

Shopping i Wan Chai

Utsikt från hotellet

Ombord på Star Ferry, på väg till TST

Det luktade hav i hamnen, härligt!

Det blev en del hamburgare.. Finns varken BK eller McD i Dhaka så vi passade på hehe..

Nightmarket

Dagens shopping (många av tjejerna hade fullt med stenar på naglarna, superfint tycker jag om man har en enkel klädsel i övrigt)

Snart är det dags

Fick låna en väska i lagom storlek av Linda så nu är den i princip färdigpackad, naglarna är lackade o visa-kortet är laddat!
Ser fram emot en långhelg med Elin då vi ska shoppa, dricka gott kaffe, gå ut o käka middag, gå på mysiga o fräcka barer, gå på nattklubbar, åka o bada.. Schemat är fullspäckat o det kommer bli grymt!

Har såklart skrivit på en shoppinglista, men den blev alldeles för lång så numera går den under namnet önskelista.. Får se hur många önskningar som blir uppfyllda!

Om 1.5h kommer Elin, så nu är det hög tid att sätta igång med det sista.
Vi hörs på tisdag, ha en grym helg allihop - det ska jag :D

Kvinnor shoppar i 3år

Jag läste en intressant artikel på Market.se.
En undersökning visar att kvinnor i snitt shoppar 3år av sina liv. Då hade de förvisso räknat mataffären-besök som shopping, vet inte riktigt om jag håller med om det..
Men ändå, tänk att som kvinna ha möjlighet att spendera tre år med att shoppa - är det inte fantastiskt!?

Jag tror iof att jag ligger över den siffran, om inte annat ska jag förbättra på den i helgen :)
Hong Kong here we come!!

Good morning happy people!

God morgon!
Jag måste bara säga att jag är så nöjd med min fina duk. Blir glad varje morgon när jag ser den, färgerna livar verkligen upp humöret :)

Attans nu ringde telefonen, chaufören har kommit o det är dags att åka iväg till kontoret.
Hinner dock slänga upp en bild till, ett utkast av min packning. Visst ser det förvånansvärt lite ut? Saknas iof lite grejer fortfarande, skor, fön o annat - men ändå. Jag är imponerad ;)

Packar

Nedräkningen har börjat, nu är det bara 34timmar kvar till planet lyfter!
Har påbörjat packningen, tanken är att resa så lätt som möjligt o det blir nog inga problem (klänningar o sandaler väger lätt). Däremot funderar jag på om jag verkligen ska ta stora väskan, kommer bli väldigt skvalpigt...
Å andra sidan har jag planer på att resa hem betydligt tyngre, o skulle jag ta lilla väskan vore det ju typiskt om jag inte fick plats... Well, får se vilken det blir..

Nu ska jag fortsätta min HK-research, har hittat en ganska bra sida full med tips :) http://sassyhongkong.com/

Ingen lunch..

Hade tagit matlådan ur kylen, ställt fram en tallrik o skulle börja lägga upp maten. Precis när jag stoppat gaffeln i lådan för att lägga upp riset så går strömmen. TYPISKT!
Det är nämligen så att micron i köket går inte på generatorn, så utan ström blir det ingen uppvärmd mat.
Jag vägrar äta kallt ris o halvfrusen gryta, så det är bara att ställa tillbaka lådan i frysen o vänta på att strömmen kommer tillbak. Vilket den rimligtvis borde göra om en timme.
Welcome to a typical day in Dhaka!

Söndag

Som vanligt en söndag så hängde vi på Nordiska klubben.
Dock var det alldeles för varmt för att ligga o sola på dagen, så det blev spa-behandlingar istället :) Aroma-massage följt av pedikyr var som vanligt väldigt härligt :)
Framåt eftermiddagen gled solen ner bakom huset så då vågade vi oss ut till solstolarna igen. Låg där o läste, drack sangria o bara hade det gött, att solen var borta o chansen att bli lite brun försvunnen gjorde liksom inget.

Just nu sitter jag o surfar Hong Kong sidor.. Kl.2 på fredag morgon bär det av så nu planerar jag för fullt!
Tips om shopping, restauranger, barer o klubbar mottages tacksamt!

Gästinlägg från Designesnoken

Hej där alla Jennies läsare!

Som ni ser har jag övertagit makten över designen här på bloggen.
Dock vågar jag inte göra fler ändringar utan godkännande från bloggerskan!
Men vad tycker ni? Headern? Annat textsnitt? Bakrundsfärg m.m?

Mvh Designesnoken

Vid desperat kaffe-behov

Vid desperat laffe-behov har jag äntligen en lösning, Coffe World!
Tack Elin för bästa tipset!
Är det typ som en Espresso House latte tänker ni? Well, typ inte..
Tänk er att en EH latte är värd 10poäng så är en CW latte i jämförelse värd 2poäng.
Men i Dhaka är typ allt annat kaffe jag smakat -10, så CW är grymt ;)

Dock är kaffet sjukt varmt när man får det - skulle tro att det beror på att de kokar mjölken). Så jag funderar på om jag nästa gång ska be om att få skumma min mjölk själv, för att visa hur det "ska" vara.. Undrar dock hur de skulle reagera hehe..

Sen frukost..

Finns det något bättre än att vakna sent efter en lång natt, vara alldeles för trött för att orka göra nåt o så hör man hur maiden pysslar i köket. Kliver upp, går ut o slår på tv'n, skypar med en väldigt morgonpigg mamma o efter 5min kommer Robi o säger att frukosten är klar.
Fruktsallad & amerikanska pannkakor någon!? :)

Jag tycker verkligen att alla någon gång borde få chansen att ha en maid.
Robi är grym o jag känner mig verkligen bortskämd - så himla härligt :)

Spansk fest

Igår satte jag nyckeln i dörren kvart över sju, en halvtimme senare (gud vad jag stressade) var det dags att åka igen. Målet var Nordiska klubben och en av årets största fester, Spanish Party.
De hade ställt ut bord på tennisplanen o dekorerat fint i gult, rött o vitt. I dörren bjöds det på sangria (med nejlikor, märkligt? ja. spanskt? ja. haha) och sedan vimmlades o letades efter "vårt" bord.
Det var många tjejer/kvinnor/damer som kom i traditionella kläder - vilket var väldigt kul att se :) Elin o jag hade dock inte lagt ner någon större energi på att få till spanska outfits, men elin var nöjd med sin "spansk"-klänning (internt) o jag var glad över att min klänning röd, det räckte liksom bra så hihi...

Kvällen inleddes med tal av den spanska ambassadören, det var dansuppvisning (flamenco o nån typ "spansk tango") och bjöds såklart också på tapasbuffé (vilken förvisso inte var i min smak direkt).. De fanns en dj på plats som spelade spansk musik (vad annars?), men ju senare kvällen led dess mer annan musik blev det :)
Vi träffade ett gäng härliga danskar som vi smet iväg på efterfest hos. Festen hölls i en anorlunda taklägenhet där "uteplatsen/altanen/poolområdet" var typ större än själva lägenheten, riktigt coolt! Det fanns en dj på plats som spelade riktigt partymusik till allas förtjusning! Härligt! Det blev en sen kväll men vi hade väldigt roligt!

Tog några få bilder..

Elin smet iväg o vips så hade jag fått en ny borsdgranne! Han hade nog druckit lite mycket för han var alldeles grön hahaha..

Plastpåsar till salu?

Men gud, värsta grejen hände på kontoret idag idag..

En av maiderna samlar alltid ihop alla plastpåsar som prover etc kommer i.
Jag har hela tiden tagit för givet att han gör det för att de ska används till nåt här på kontoret. Men icke.

Tidigare idag gick jag nämligen förbi receptionen o såg hur maiderna samt en okänd kille stod med en stor säck fylld med plastpåsar – o säcken var placerad på våg! Vad sjutton händer här liksom!?
Jag var allt för nyfiken för att låta bli att fråga, skulle de sälja påsarna? Jajamen, mycket riktigt skulle dem det, "Jennie it’s recycling!" Dock var det dåligt betalt sa dem, endast 15bdt/kg (dvs 1.50kr/kg).

Men men, tyckte ändå att dagens upplevelse var rolig - här i Bangladesh upphör man liksom aldrig att förvånas hahaha…

Gårkvällen i bilder

Gårkvällen på Koreana var toppen :) Trevligt sällskap o massa mat, inte undra på att jag vaknade mätt i morse hahaha...
Nåväl, här kommer ett gäng bilder.

Det vankas kväll...

Ikväll blir det middag ute ihop med Elin o hennes föräldrar (mamma Cissi bloggar här) samt Henrik o Emma.
Ska bli superkul att träffa Elin igen! Smiter hem till henne en stund innan, så vi hinner snacka av oss lite grand innan det är dags för middagen - blir ju lite tråkigt för alla andra annars ;)
Om jag kommer ihåg att ta med mig kameran kanske jag fotar kvällens bravader!
God natt!

Internet uppe igen o jag har ny maid :)

Det verkar som om mitt internet i lägenheten funkar igen.. Tydligen hade dosan "brunnit", förmodligen vid förra åskvädret, o det var därför den inte funkade sades de. Märkligt tycker jag då den blinkade o hade sig ungefär som vanligt, men men nu har jag en ny dosa som blinkar ännu ivrigare - o internet funkar :) Gött! Bra start på morgonen!

På tal om bra start så bara måste jag berätta att jag har skaffat ny maid.
Den första kvinnan jag hade var ingen höjdare.. Hon var kass på att städa (trots att hon moppade golvet varje dag var jag svart om fötterna på kvällen), hon käkade min mat som var i kylen - o hon snodde saker! Sista dagen tog hon 3st glas och en stekpanna, vem gör det liksom!?
För drygt en månad sedan bestämde jag mig att nu får det vara nog, jag skiter i om hon är billig för jag blir tokig på henne - jag vill ha ett proffs! Genom tips från en kille på svenska ambassaden (o hans maid) fick jag tag på Robi. Han har jobbat som köksmästare för amerikanska klubben i 10år och även varit i England o jobbat som maid i 2år. Robi är grym!! Han tar hand om allting i lägenheten, städning, tvätt, handling, matlagning - precis allt! Jag känner mig som en princessa, det är precis som att bo på hotell. O med tanke på att Bangladesh i övrigt är ganska rörigt o smutsigt, så är det väldigt skönt att komma hem till en lägenhet som är perfekt :) Tack Robi!!

Klockan börjar bli mycket, nu ska jag kila iväg till jobbet..

Vi hörs!

Återvänder

Imorgon kommer världens bästa Elin tillbaka från sitt allt för långa Sverige-besök :)
Härligt! Jag laddar för middag, vin o skitsnack i soffan - varmt välkommen tillbaka!

Queens Day

I fredags var det som sagt party på Dutch club för att fira Queens Day.
Vi klädde oss enligt inbjudan o det blev inte så illa ;)
Här kommer några bilder, håll tillgodo!